تاریخچه سوسیس و کالباس | تاریخچه سورن |

سوسیس و کالباس

 

به جرئت می‌توان گفت سوسیس و کالباس جزء قدیمی‌ترین محصولات گوشتی و مورد توجه یونانیان بوده است. سوسیس و کالباس یک نوع از فرآورده‌های گوشتی، سالامی می‌باشد که پیشینه آن به شهر سالامی در شرق یونان برمی‌گردد.

کلمه (Sausage) هم از واژه‌ای لاتین به نام (salsus) به معنی نمک شور گرفته شده است. زمانی که کنستانتین به امپراطوری رسید این محصولات در جشن ها و اعیاد بسیار مصرف می شد اما مدتی مورد اعتراض کلیسای آن زمان واقع شد و مصرف آن منع گردید و مجدداً با سماجت مردم مصرف آن رو به افزایش گذاشت. به طوریکه به جای آنکه این مواد را داخل روده کنند، وارد نی‌های ضخیم می‌کردند و سر و ته نی‌ها را می‌بستند.

در اروپا هر فرد با سلیقه خود این ماده غذایی را درست می کرد و به عمل می‌آورد مانند نمک‌سودکردن ، دود دادن ، خشک کردن ، چاشنی زدن و غیره.

در ایران گویا سابقه تهیه سوسیس و کالباس و تبدیل آن از حالت دستی به کارخانه ای به سال 1307 هجری شمسی و توسط یک فرد روس به نام افوناسو در بندرانزلی برمیگردد.

در سال 1309 هجری شمسی، فرد دیگری به نام لیشنیسگی که از اهالی شوروری سابق بود و مهارتی در ساخت سوسیس و کالباس داشت با دستگاه کوچکش که روزی 40 تا 50 کیلوگرم می توانست سوسیس و کالباس تهیه کند در بندرانزلی به کار ادامه داد و چند سال بعد دستگاهش را به تهران آورد و با کمک یک نفر آلمانی و یک نفر دیگر از ارامنه به نام آرزومان آوانسیان که از اهالی سلماس بود کارشان را در خیابان منوچهری تهران در یک پاساژ کوچک به کمک چهار تن از خانواده آرزومانیان شروع کردند که فرآوری آنها، سوسیس و کالباس و ژامبون بود و از 40 تا 50 کیلوگرم تجاوز نمی‌کرد.

 

تاریخچه سوسیس و کالباس

 

همه این محصولات به مصرف مهاجرین روس و ارامنه می رسید. این مقدار تولید زمانی معادل 16 تا 18 ساعت نیاز داشت. پس از اینهمه سخت‌کوشی، سرانجام لیشنیسگی به روسیه بازگشت.

آن زمان سوسیس و کالباس درجه یک و بدون تقلب کیلویی 20 ریال بود و گوشت گاو به میزان 400 تا 500 کیلوگرم در طول هفته فرآوری می‌شد!

در برخی منابع نیز ذکر شده، تهیه کالباس به صورت کنونى اما به شکل دستى و سنتى از دوران بسیار قدیم در یونان و سپس روم و اروپاى قرون وسطى و جدید متداول بوده و با سیر و نمک و پس از کشف جزایر ملوک چین و هند با انواع چاشنى‌ها آن را خوشمزه مى‌کرده‌اند.

کالباس، سوسیس، ژامبون از مواد غذایى مورد علاقه روس‌ها و ارامنه است. پس از انقلاب کمونیستى در شوروی ۱۹۱۷ عده زیا‌دى از ارمنیان روسیه و نیز روس‌هاى سفید یا مخالف انقلاب به ایران سرازیر شدند.

ارمنیان و روس‌هاى سفیدی که به ایران آمدند و در گیلان و مازندران و استرآباد و تهران مستقر شدند با توجه به خوک‌هاى اهلى و وحشى در شمال ایران و گرازهاى سانگله که البته گوشت آنها در اروپا مرغوب نیست، شروع به تهیه کالباس و سوسیس و ژامبون کردند.

شهرت کالباس و سوسیس و ژامبون ایران بدان حد بود که در جنگ دوم جهانى پس از اشغال ایران، انگلیسى‌ها رسما و طى نامه‌ای درخواست موافقت با صدور چند تن کالباس و سوسیس ایران را به خارج برای رفع نیاز سربازان انگلیسى در آفریقا و خاور نزدیک کردند.

شرکت افشان پروتئین ( سورن ) در سال ۱۳۸۲ در شهرک صنعتی پایتخت (علی‌آباد سابق) احداث و در سال ۱۳۸۳ موفق به اخذ پروانه های ساخت برای محصولات خود گردید .
این شرکت با تکیه بر تجربات موفق چندین ساله در ضمینه تولید و توزیع انواع فرآورده های گوشتی فعالیت خود را آغاز کرده است .
تنوع و نوع آوری مناسب با ذائقه ایرانی ، کیفیت و قیمتهای رقابتی از اصلی ترین سیاستهای سورن میباشد .

 

از ویژگیهای بارز این شرکت ، ابداع و تولید مطابق با خاص و نیاز مشتری به منظور تنوع بخشیدن به محصولات در بازارهای داخلی و خارجی میباشد .
هدف اصلی این شرکت سورن تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و مورد درخواست مشتریان میباشد .
این شرکت با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی روز محصولات خود را تولید میکند و تمام مراحل تولید با سیستمهای کامپیوتری کنترل میشود .همچنین دارای آزمایشگاه بسیار مجهز برای بررسی مواد اولیه ، محصولات نهایی و نیز آزمایش و بررسی فرمولاسیون های جدید بر طبق ذائقه های مختلف ایرانی میباشد .

شرکت افشان پروتئین( سورن )  با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و پرسنل مجرب ، یکی از بهترین تولید کننده های فرآورده های گوشتی با نام تجاری سورن در سطح کشور میباشد و یکی از دلایل خوشنامی محصولات سورن استفاده از بهترین مواد اولیه ، رعایت استاندارد جهانی ، نظرات کیفی بدون هیچ نوع تقلب با خالص ترین مواد اولیه در کلیه مراحل تولید میباشد .

 

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش